• انتشار : 1401/09/20
  • نویسنده :
  • 796

سیستم عامل تلویزیون

سیستم عامل تلویزیون چیست؟

سیستم عامل تلویزیون نرم افزار یا پلتفرم هایی محسوب میشود که برای یک تلویزیون بر اساس برنامه ریزی که به این برنامه داده شده ، یک سری کارایی را فراهم می کند. همچنین امکان آن را به کاربران داده که برنامه جدید و نرم افزاری را که از سیستم های دیگر پیروی کرده بتوان بر روی دستگاه یا گوشی های خود نصب و استفاده نمایند . البته در بحث هر کدام از سیستم ها به این مورد توجه خواهیم کرد زیرا بعضی از سیستم ها قابلیت آن را ندارند که از هر برنامه ای استفاده نمایند.
تلویزیون های به نسبت قدیمی در سال های تا پیش از 2013 میلادی فقط با متصل شدن به USB FLASH ها یا امکان اتصال بلوتوث به تجهیزاتی همانند گوشی های همراه، تبلت ها و سایر وسایل دیگر نام هوشمند بودن را برای خود اختصاص داده بودند. هر سیستم عامل تلویزیونی که در گذشته وجود داشت بیشتر مختص به یک برند خاص بوده و به دست آن ها ساخته میشدند و کارایی منحصر به فرد خود را داشتند اما این سیستم عامل ها بر پایه کد های لینوکس نوشته و توسعه میافتند.
تلویزیون هایی که امروزه با انواع برند ها در بازار موجود بوده با تمامی امکانات قرار گرفته در آن ها میتوان از این ویژگی ها نهایت استفاده را برد.اما چیزی که در این تلویزیون ها مهم و ضروری بوده و کارایی آن مورد توجه است، سیستم عامل ها و کارایی  به کار رفته  و پشتیبانی آن ها از محصولات صوتی و تصویری است.
تلویزیون ها بسته به شرکت های سازنده و سیستم عاملی که برای پشتیبانی این دستگاه ها استفاده می کنند متفاوت اند و بر این اسا طبقه بندی می شوند. برای نمونه سیستم Android در مدل تلویزیون های سونی، PHILIPS ، TOSHIBA و WEBOS در برند های ال جی، TIZEN در سامسونگ، ROKU در هایسنس ، My Home Screen در Panasonic به کار می روند و جزو سیستم عامل های معروفی هستند که در بیشتر برند های تلویزیون استفاده می شوند.

سیستم-عامل-چیست.jpg

مقایسه انواع سیستم عامل تلویزیون

سیستم عامل در تلویزیون انواع گوناگونی دارند که مشهورترین آنها شامل: ROKU. TIZEN. WEBOS. ANDROID. AMAZON FIRE. MY HOME SCREEN. SMARTCAST است، بد نیست که کمی در مورد این سیستم ها و کارایی شان بدانیم.

چگونگی کارکرد سیستم ANDROID در تلویزیون

اندروید در بین تمامی سیستم عامل ها یکی از بهترین ها برای پشتیبانی تلویزیون محسوب شده و در بین سیستم های موجود که در صدد رقابت هستند از جایگاه بالایی برخوردار است. در حدود سال 2014 کمپانی گوگل برای نخستین بار سیستم عامل اندروید را در محصولات نوین خود معرفی کرده و در حال حاضر این سیستم بیشتر در برند تلویزیون هایی مانند سونی، هایسنس، تی سی ال،  پاناسونیک و فیلیپس مورد استفاده قرار می گیرد.
توسعه یافتن این سیستم ها اگر چه در اختیار گوگل بوده اما نقش تولید کنندگان تلویزیون ها در این فرایند سهم به سزایی دارد، همچنین توسعه و کارایی این سیستم ها به سازندگان تلویزیون ها وابسته بوده و اتصال مناسب ذخیره ساز های جانبی از ویژگی های قابل توجه این سیستم است.
تلویزیون های دارای سیستم عامل اندروید قابلیت نصب هر نوع برنامه مخصوص اندروید با منابع دانلود و اجرای گوناگون است. برای مثال تمام برنامه ها و بازی های قابل نصب بر روی گوشی موبایل و بر روی تلویزیون های اندروید هم نصب میشود.
سیستم عامل اندروید از حافظه مناسبی در محصولات استفاده شده بهره میبرد ، برای مثال در تلویزیون های سونی 16 گیگا بایت که بیشترین حافظه داخلی در تلویزیون ها محسوب میشود موجود بوده و امکانات و برخورداری از یک سری کارها را فراهم میکند.
سیستم عامل اندروید به جز در تلویزیون های سونی و فیلیپس در گوشی های امروزه نیز بسیار کاربرد داشته و بیشتر مردم با کارایی و ویژگی آن در این دستگاه ها آشنایی زیادی دارند، این سیستم امکان انتقال داده های صوتی و تصویری را برای تماشا کردن فیلم یا هر چیز دیگر مورد علاقه تان فراهم کرده و به اشتراک میگذارد.
همچنین از لحاظ جستجو و سرعت پردازش در تلویزیون ها، این سیستم برای تصاویر و اطلاعات بسیار با کیفیت بوده و کارایی عالی را دارا میباشد،  این سیستم امکان این را به شما داده تا قادر باشید که سریعتر به محتوا های اینترنتی دسترسی پیدا کرده و میانبری برای شما در نظر بگیرد که از طریق برنامه های YOUTUBE NETFLIX. GOOGLE ASSISTANT به راحتی به منابع دسترسی داشته باشید.

سیستم-اندروید-در-تلویزیون.jpg

سیستم عامل WEBOS تلویزیون ال جی

آخرین شرکت کره ای که می توان در لیست برترین سیستم عامل ها جای داد ، ال جی است که پس از خریداری این سیستم از کمپانی HP توسعه آن را شروع کرده و در زمینه رو به رشد بودن فرایند به روز رسانی سیستم فعالیت های زیادی انجام داد.
در سال 2015 شاهد ورود جدیدترین تلویزیون ها به عرصه بازار محصولات صوتی و تصویری با این نوع سیستم بودیم که از ویژگی های خاص و متفاوتی برخوردار بوده است، یکی از کاربرد های قابل توجه آن دسترسی آسان و پیچیده نبودن کارایی این سیستم در خصوص اجرای برنامه ها بوده است.
سیستم عامل تلویزیون WEBOS ال جی علاوه بر ایجاد ارتباط  مناسب با محیط و دستگاه های خارجی، از پخش و کارایی بسیار سریع و مناسبی برخوردار است. سیستم عامل WEBOS قابلیت بروز رسانی سریعی دارد.
تلویزیون های ال جی مجهز به سیستم عامل WEBOS علاوه بر کارایی آسان، در هر زمانی می توان علاوه بر آپدیت نسخه، از ورژن بالاتر نیز بهره برد.
کمپانی ال جی در محصولات الکتریکی خود از سیستم عامل WEBOS علاوه بر هوشمندی مخصوص ، از همگام سازی فعالیت تلویزیون ها با دیگر محصولات استفاده کرده و باعث شده که قابلیت خاصی در آن ها به وجود آورد، برای نمونه شما میتوانید وسایل خود را که همه از برند ال جی هستند را لینک کرده و شاهد عملکرد و کارایی آن در تلویزیون ، موبایل و … باشید. سرعت و جستجوی این سیستم باعث شده که تعداد برنامه های کاربردی موجود ، قابل آپدیت بوده و با کیفیتی بالا کارایی خود را به نمایش بگذارند؛ اگر مایل باشید میتوانید برنامه هایی را نصب و در این سیستم جا گذاری کنید.

سیستم-وبوس-ال-جی.jpg

سیستم عامل TIZEN تلویزیون سامسونگ

اولین سیستم عاملی که تلویزیون سامسونگ روانه بازار کرد و در محصولات خود به کار برد با نام SMART HUB شناخته شد که دارای قابلیت هایی از جمله متصل شدن تلویزیون بدون سیم به گوشی ها ، ذخیره سازی جانبی و …. است، اما این کمپانی کره ای در سال 2015 همزمان با معرفی ساخت سری محصولات جدید تلویزیون های خود با مدل کوانتومی همچنین سیستم عامل مخصوص خود را با نام تایزن معرفی کرد.
سیستم عامل TIZEN تلویزیون سامسونگ ، لینوکس نامیده شده و توسط خود بنیاد لینوکس توسعه و پیشرفت کرده است. سیستم تایزن به گواه اکثر کاربران از امنیت پایینی برخوردار است . اگرچه سیستم عاملی بسیار قوی برای تلویزیون های نسل جدید سامسونگ است. در کل هر سیستمی معایبی دارد و تایزن هم مشکلات خاصی را دارا میباشد که مختص به خود این سیستم بوده برای مثال پایین بودن سطح هوشندی که البته در این مورد تایزن سیستمی است که به گونه ای طراحی و ساخته شده که بر اساس علایق شما برنامه ها را تنظیم و پیدا نمیکند بلکه به دنبال جدیدترین و به روز ترین اپلیکیشن ها میگردد .
سیستم عامل TIZEN در مارک تلویزیون های سامسونگ استفاده میشود و از اپلیکیشن ها و آیکون ها { یعنی تصاویر موجود در تلویزیون ها} بیشتری برخوردار بوده ، اما از یک جهت این سیستم عامل به این دلیل که از AI یعنی { ATRTIFICIAL INTELLIGENCE} برخوردار نمیباشد. و از رقیبان خود در این صنعت ساخت سیستم عامل های با کیفیت جا مانده و پیشرفت چندانی نداشته ، اما امید است که در آینده ای نه چندان دور این کمپانی در به کار بردن ویژگی AI در سیستم های خود سیستمی متفاوت و هوشمند روانه بازار فروش کند.

سیستم-عامل-تایزن-سامسونگ.jpg

سیستم عامل تلویزیون ROKU

تلویزیون های هایسنس و TCL از سیستم ROKU برخوردار بوده و ویژگی که این سیستم دارا می باشد و قابل توجه بوده جستجو جهانی بودن آن است که باعث شده در بین بقیه سیستم عامل های موجود بالاترین رده و جایگاه را کسب کند، اما نسبت به بقیه رابط های کاربری از برنامه ها و امکانات محدودتری برخوردار می باشد.
اجرا و کیفیت تصاویر آن در برنامه متناسب بوده و در حد خیلی بالایی نیست، در حال حاضر در بازار محصولات  صنعت صوتی و تصویری تلویزیون ها، این سیستم عامل و این نوع برند ها موجود نمیباشند اما امیدواریم که در آینده به زودی این سیستم ها را ببینیم.

سیستم-عامل-روکو.jpg

کارکرد های سیستم SMARTCAST

سیستم عامل SMARTCAST پشتیبانی قوی برای تلویزیون ها محسوب نشده و به دلیل سرعت کم پردازش آن در تصاویر و اجرا گذاشتن با بقیه سیستم ها متمایز بوده و آن را جدا کرده است.

MY HOME SCREEN چگونه سیستمی است؟

سیستم پشتیبانی HOME SCREEN در تلویزیون های پاناسونیک استفاده شده و کارایی و سرعت آن نسبت به خیلی از سیستم های دیگر تا حدودی قابل قبول است.
به راحتی میتوان به برنامه ها دسترسی پیدا کرده اما به این خاطر که محصولات پاناسونیک در بازار فروش کمتر دیده میشود خیلی از کاربران با این سیستم و کارایی آن آشنایی ندارند.

سیستم عامل AMAZON FIRE

AMAZON FIRE از جمله سیستم هایی عالی با کارایی فوق العاده راحت و آسان، دسترسی به اپلیکیشن ها و تصاویر به سیستمی عالی در جایگاه بالا قرار گرفته است، این سیستم در تلویزیون های اروپایی همانند توشیبا یا بیشتر در تبلت ها موجود بوده و به آمازون الکسا دسترسی پیدا می کند که شبیه به GOOGLE ASSISTANT است. شاید در تلویزیون های داخلی کشور این سیستم تا حدودی موجود باشد اما در کل خیلی کمتر آن را پیدا کرده و اکثرا فیلتر بوده، قابل استفاده نمی باشند.
بهترین سیستم عامل تلویزیون که در حال حاضر موجود می باشد و میتوانیم از کارایی آن ها استفاده کنیم شامل اندروید، وبوس، روکو و تایزن است.
در دنیای امروز بیشتر مردم تمایل به تماشای تلویزیون ها را ندارند و با اینترنت گوشی های خود مشغول اند، در نتیجه تولید کنندگان تلویزیون ها به این نتیجه رسیدند که کاربران علاوه بر تماشا، به امکانات بیشتر نیاز دارند در نتیجه در صدد آن بر آمدند که به ساخت تلویزیون های هوشمند با کیفیت بالا و قابلیت داشتن اینترنت مشغول شوند.

سیستم-عامل-امازون-فایر.jpg