• انتشار : 1401/09/19
  • نویسنده :
  • 470

انواع کیفیت تصویر در تلویزیون

کیفیت تصویر چیست؟

یکی از مهمترین مسائل در انتخاب تلویزیون توجه ویژه به انواع کیفیت تصویر در تلویزیون است. از مواردی که در انواع کیفیت تصویر در تلویزیون بسیار مهم اند، اندازه روشنایی تصویر، کنتراست بالا، قدرت رفرش، رزولوشن های موجود، تشخیص دقیق رنگ ها و غلظت آن که بر کیفیت یک صفحه نمایش تاثیر میگذارد می توان اشاره کرد.

کیفیت-تصویر-چیست.jpg

انواع کیفیت تصویر در تلویزیون

کیفیت تصویر به صفحه نمایشی اطلاق میگردد که دارای تعداد زیادی از پیکسل هاست.این پیکسلها کار پردازش تصاویر را انجام داده و با وضوح بالا به اجرا میگذارد. هر پیکسل بر نور و وضوح تصاویر تاثیر گذاشته و هرچه اندازه رزولوشن آن{ تعداد پیکسل های موجود} در یک صفحه بیشتر باشد ، کیفیت آن نیز بالاتر میرود.
به دلیل وجود انواع برندها در TV ها، چگونگی ساخت و شیوه کارایی آن میتوان انواع کیفیت تصویر را مشاهده کرد، که هر کدام به نحوی در دنیای خود تاثیر گذاشته اند. یکی از دلایل وجود انواع کیفیت تصویر پیشرفت و سطح تکنولوژی بالای آن است. از زمانی که TV ها ساخته شدند صنعت الکترونیک سعی کرده بر هوشمندی و پیشرفت آن بیفزاید.
از انواع کیفیت تصویر ها SD ،HD، FULL HD، 4K و جدیدا هم در صنعت تلویزیون ها تکنولوژی پیشرفته تری به نام 8K اضافه شده که قلمرویی برای خود به وجود آورده و در صدر بقیه قرار گرفته.

کیفیت تصویر SD

از انواع کیفیت تصویر در تلویزیون می توان به کیفیت تصاویر SD در مدل های قدیمی اشاره نمود. اما اکنون دیگر چنین کیفیتی را نمی توانید پیدا کنید. کیفیت اس دی تلویزیون های قدیمی که از وضوح کمی برخوردار بودند را شامل می شد. بیشتر فیلم های قدیمی با همین کیفیت ساخته شده اند.
اگر سعی دارید که از طریق کابل HDMI کیفیت آن ها را با تلویزیون های امروزی بهتر کنید ممکن نیست ؛ زیرا اولا هیچ تفاوتی در کیفیت آن ایجاد نکرده و به همان شیوه است و ثانیا دستگاه های قدیمی قابلیت HDMI را نداشتند.

کیفیت-تصویر-اس-دی.jpg

کیفیت تصویر HD

تلویزیون های با کیفیت HD را میتوان با عرضه اولین نمونه های این محصول در اواخر قرن 20 حدود سال 1998 مشاهده کرد. تلویزیون های HD کیفیت صدا و تصویر مقبولی را عرضه میکردند و به عنوان اولین نمونه ها در صده 21 ، سرآغاز تحولی بنیادین در دنیای کیفیت تصاویر به وجود آوردند.
تلویزیون های HD در زمان ساخت مورد توجه بسیاری قرار گرفت و بحق سلاطین دنیای تکنولوژی در عصر خود بودند؛ اگر چه هم اکنون این گونه تصاویر جزو بی کیفیت ترین تصاویر و از سیستم خارج شده اند.

کیفیت تصویر تلویزیون FULL HD

بعد از HD که حکمرانی می کرد نمونه دیگر ارتقا یافته آن یعنی FULL HD فول اچ دی وارد عرصه شد که همگی را متحیر کرد، کیفیت تصویر در این نوع به بالا ترین حد خود رسیده و تصاویری عالی به اجرا گذاشت.
شما قادر هستید که کوچکترین جزئیات را هم در تصاویر دیده، اما برای مشاهده این تصاویر با کیفیتی بالا از کابل HDMI استفاده کرده تا قادر باشید تصاویر را در عالی ترین اندازه خود ببینید.

کیفیت-تصویر-فول-اچ-دی.jpg

کیفیت تصویر تلویزیون 4K

شاید بتوان گفت که کیفیت تصاویر تلویزیون های 4K جزو ناب ترین تصاویر بوده که جایگاهی خاص دارد . این جایگاه هم به دلیل کیفیت و قیمت مناسب تلویزیون های 4k است.
پیکسل های موجود در صفحه نمایش های 4K تصاویری طبیعی و زنده را به وجود آورده، تا جایی که شما فکر کنید در دنیای فیلم ها زندگی می کنید. تلویزیون های فورکی موجود در بازار، از بالا ترین سطح هوشمندی برخوردار بوده و با توجه به اطلاعات موجود درباره آن، رزولوشنی برابر با 4096X2160 پیکسل دارند.
فورکی در واقع جزو سینما های دیجیتالی بوده که دارای تصاویری پر قدرت و با شفافیت کاملی هستند. پس در یک مسئله مراقب باشید که UHD را با فورکی اشتباه نگیرید، زیرا هر کدام متفاوت بوده و هیچ شباهتی با هم ندارند.

کیفیت-تصویر-فورکی-یو-اچ-دی.jpg

از گزینه های قابل توجه در وضوح تصویر کدام است؟

از بین گزینه های قابل توجه در وضوح تصاویر، همانند روشنایی ، رنگ و کنتراست موردی که بیشتر مورد توجه قرار می گیرد، کنتراست یا پویایی در تصاویر است. کنتراست به میزان دقت و تشخیص رنگ های روشن و کدر در یک پنل گفته می شود، که هنگام تماشای فیلم ، به بهترین وجه ممکن رنگ ها را فیلتر، تنظیم و از پیکسل ها عبور می دهد.
تلویزیون هایی که کنتراست ضعیفی داشته باشند، زاویه دید خوبی هم برای بینندگان فراهم نمی کنند. تلویزیونهای 4k و super 4k و همچنین 8k از زاویه دید بسیار بالایی برخوردارند. این تلویزیونها تا زاویه 45 درجه کوچکترین افتی در تصاویر ایجاد نمی کنند. نمونه های جدید تا زاویه 60 درجه، از این قابلیت برخوردارند.

پیشرفتی که امروزه در تلویزیون ها دیده می شود، همچنین وجود برند های متفاوت باعث شده که تلویزیون هایی مانند SD دیگر نامی نداشته باشند، HD هم قابل دسترسی نبوده و به کلی کم شوند. اما در این بین سه گزینه می ماند که فول اچ دی کارایی قبلا را نداشته و مورد رضایت کاربران نیست. تنها گزینه باقی مانده انتخاب از بین UHD و 4K خواهد بود.

گزینه-های-مورد-توجه-در-کیفیت-تصویر.jpg

کیفیت تصویر تلویزیون 8K

تلویزیون های 8K، شگفت انگیز ترین محصول عصر جدید بوده که علاوه بر کیفیت بی همتا در تصاویر، از امکاناتی بسیار بالا در کارایی و خدمات برخوردار است. کیفیت بالای تلویزیون های 8K موجب شده که محتوا های کمی از این ویژگی پشتیبانی کنند؛ اگر چه این نوع تلویزیونها قابل پشتیبانی از بقیه فرمتها مانند FULL HD. UHD. SUHD را نیز دارا میباشند.
در هر صورت محتوای واقعی 8K در بازار لوازم تصویری به دلیل جدید بودن ، هنوز بسیار کم است. کمپانی های ساخت محتویات 8K هم اکنون به جد در حال تهیه انواع فیلم و محتویات متناسب با این کیفیت هستند.
در این بین OLED ال جی سری نوین آن 8K بوده ، در قبال هم سامسونگ و شارپ اقداماتی انجام داده اند. امید است که در آینده ای نه چندان دور تلویزیون های 8K با محتوا هایی جذاب وارد میدان شده و تکنولوژی آن بیشتر از تصورات مردم باشد.

کیفیت-تصویر-8k.jpg

خلاصه مطلب انواع کیفیت تصویر در تلویزیون

همانگونه که گفته شد کیفیت تصویر یکی از عوامل مهم در خرید تلویزیون است، چراکه بر روی نحوه نمایش تصاویر تاثیرگذار بوده و شما تصاویری واقعی، با کیفیت در زمان پخش یک محتوا را مد نظر قرار می دهید. رزولوشن های موجود در ابعاد صفحه تلویزیون، تعداد پیکسل هایی را نشان داده؛ که بر روی پخش تصاویر، میزان رنگ های موجود و پویایی در صحنه ها تاثیر گذار بوده و ضروری هستند.
برای فهمیدن رزولوشن های موجود در یک صفحه تلویزیون باید به سه ویژگی آن توجه کرد. این موارد شامل: ابعاد تلویزیون، فاصله شما با تلویزیون، کیفیت تصاویر هنگام پخش برنامه خواهد بود. اگر در هنگام مشاهده این سه مورد، شما تصویری ناب را دیدید؛ مطمئن باشید که کیفیت تلویزیون عالی است.