• انتشار : 1401/09/21
  • نویسنده :
  • 411

تفاوت تلویزیون های OLED با QLED

برای توضیحاتی در مورد تفاوت تلویزیون های OLED با QLED با تیم صفحه رنگی همراه باشید؛ در عرصه صنعت صوت و تصویر یا تلویزیون ها ، هنگام خرید تلویزیون سراغ دستگاهی میرویم که از کیفیت بالا و درخشندگی عالی برخوردار باشد. شاید پیدا کردن دستگاه مناسب زمان بر بوده و حتی نتوان چیزی را که میخواهید پیدا کنید.
شاید امروزه به دلیل ساخت انواع تلویزیون های گوناگون، با انواع برند ها سردرگم شده باشید که کدام یک مناسب تر است ، اما با بودن اطلاعاتی که در مورد ویژگی های ساخت این محصولات وجود دارد نگرانی کاربران کم شده و با خیال راحت گزینه مورد نظر را انتخاب و از تماشای فیلم ، بازی ، پخش موسیقی و عکس و …. لذت می برند.
برای مقایسه تلویزیون های OLED با QLED میخواهیم از نظر کیفیت و کارایی آن ها را بررسی کنیم که مورد توجه بسیاری از کاربران می باشد؛ در این جا به صورت مختصر توضیحی داده و با ویژگی آن ها آشنا خواهیم شد.

معرفی-تلویزیون-اولد-و-کیولد.jpg

تلویزیون OLED چیست ؟

تلویزیون OLED اولد برای اولین بار توسط شرکت ال جی طراحی و ساخته شد. این تلویزیون ها با ایجاد جریان الکتریسیته از موادی که رنگهای اصلی تصویر (سبز ، آبی و قرمز ) را تولید می کنند، کار می کنند . با عبور دادن این جریان، نور تصاویر و وضوح بالایی در تفکیک رنگها به وجود می آید.
در تلویزیون اولد OLED با کمک فناوری منحصر به فرد خود ، هر کدام از پیکسلهای موجود، بصورت کاملا جداگانه ، پردازش شده و نور لازم برای تولید تصاویر را تولید می کنند. این بدین معناست که پیکسل جداگانه خاموش شده و می تواند صفحه نمایش مشکی مطلق که مناسب ترین صفحه برای نمایش تصاویر با وضوح بالاست را به وجود آورد. لازم به ذکر است که در تلویزیون های معمولی مانند LCD این امر توسط لامپ های فلورسنت که در پشت صفحه نمایش قرار دارند تولید می شود.

تلویزیون-اولد-چیست.jpg

تلویزیون QLED چیست ؟

تلویزیون هایی که کیولد QLED نام دارند، کمپانی سامسونگ نام LED را به تلویزیون های ساخت جدید خود داده و با ویژگی بسیار مهم QUANTUM DOT تلویزیون های دارای نقاط کوانتومی، QLED نام گرفتند.
تلویزیون های کیولد دقیقا از صفحه نمایش ال ای دی استفاده کرده و با اضافه کردن یک سری خصوصیات ، از جمله نقاط کوانتومی تلویزیون های خود را از لحاظ کیفیت تصویر ارتقا داده است.

تلویزیون-کیولد-چیست.jpg

حال بیایید کمی در مورد ویژگی کوانتومی بدانیم:

سامسونگ با ابتکار جدیدی که به کار گرفت در پنل های LED سعی در بالا بردن ارتقای کیفیت تصویر به آن ها ، نقاط کوانتومی اضافه کرده که در حد نانو ذره ها و ریز هستند، البته این تقاط بسته به اندازه ذرات موجود رنگ های متفاوتی از نورها تولید کرده و منتشر میکنند.
با توجه به نوع اندازه نورها باعث پخش رنگ ، قدرت بالا در انتشار تصاویر، به وجود آوردن درخشندگی و کیفیت منحصر به فرد و خاص در نمایش تصویر میشود.
تلویزیون های ساخت SAMSUNG با نام کیولد تنها رقیبی که داشته تلویزیون های اولد ال جی بوده، البته هر چند که تفاوت زیادی با هم ندارند و حتی خود کمپانی های سامسونگ و ال جی نیز این را میدانند و به آن اشاره میکنند.
سامسونگ در اوایل ساخت این تلویزیون بود که اعلام کرد با TCL و هایسنس همکاری کرده و آن ها نیز در تولید تلویزیون های QLED نقش دارند ، همچنین رقیب آن OLED به شمار رفته که ال جی اتحاد همکاری با سونی و پاناسونیک دارد.

نمایشگر-های-کوانتومی.jpg

تفاوت تلویزیون های OLED با QLED

1- اندازه رنگ مشکی در پنل ها

تلویزیون های QLED از قابلیتی که باید برخوردار باشند، کنترل نور در صفحه نمایش ها بوده اما این توانایی را ندارند که نورها را کنترل و تنظیم کند تا در صحنه های تاریک صفحه مشکل به وجود نیاید، اما به راحتی OLED ال جی پیکسل های موجود در پنل ها را کنترل و در موقع نیاز خاموش میکند؛ باعث پراکندگی و ساطع شدن نور و رنگ نمی شوند تا تصویر های تاریک همانگونه که هستند به نظر بیایند.

2- روشنایی در تلویزیون های OLED با QLED

میزان روشنایی نور در صفحه نمایش QLED با استفاده از نقاط کوانتومی که نورها را در طیفی قابل توجه و وسیع از رنگ ها نشان میدهد بسیار بالاست، تا آنجا که اگر در فضایی کم نور هم باشید این نوع تلویزیون ها با کیفیتی بالا و وضوح عالی کنتراست و درخشندگی رنگ ها را پخش میکند. اما در مقایسه با آن تلویزیون های OLED از این ویژگی کمتر برخوردار هستند.

3- تاری حرکت در صفحه نمایش ها

تاری حرکت در هنگام بازی و تماشای فیلم بسیار مهم است. کاربران سیستم های تصویری و نمایشگر همیشه دوست دارند که اجرای صحنه های سریع به همان اندازه در نمایشگر به خوبی انجام گیرد. تاخیر در اجرای سریع برنامه بر روی نمایشگر علاوه بر کاهش شدید محتوا ، تاثیر بسیار منفی بر روی کیفیت و وضوح تصاویر می گذارد. تلویزیون های QLED در ورود به بازی و تماشای فیلم به دلیل قدرت کم پیکسل ها با تاری حرکت مواجه می شود، اما در قبال آن OLED این ویژگی ها را نداشته و به عنوان یک مزیت برای کمپانی ال ی و برند این تلویزیون ها محسوب میشود.

4- زاویه دید

کارشناسان در هنگام بررسی تلویزیون ها به عیبی که در کیولد موجود بود پی بردند، این که از زاویه دید مرکزی پایینی برخوردار بوده و در کیفیت تصویر و کنتراست رنگ ها سطح آن را پایین می آورد. اما OLED این ویژگی را کنترل کرده و از ارتقای زاویه دید بالایی برخوردار است که کاربران را جذب میکند.

5- سوختگی در تلویزیون ها

در اطلاعاتی که به دست آمده تلویزیون های اولد در بعضی مواقع تصاویر را ثابت نگه میدارند. نگه داشتن تصاویر مسئله ای بسیار مهم نیست اما در مدت زمانی طولانی به پیکسل ها ضربه وارد کرده و باعث سوختگی در صفحه نمایش ها میشود. در تلویزیون های اولد بیشتر متوجه سوختگی خواهیم شد تا کیولد؛ زیرا سامسونگ در کیولد های خود این مشکل را نداشته و این عیب اولد باعث شده که کیولد بیشتر قابل توجه باشد.

خلاصه مطالب

در مقایسه تلوویزیون های QLED با OLED نتیجه میگیریم که تلویزیون های اولد از هر جنبه ای بسیار بهتر از کیولد بوده به جز تاری حرکت و حفظ تصاویر که در آن کمی ضعیف، اما تلویزیونی عالی نسبت به کیولد هستند. یکی دیگر از ویژگی هایی که قابل توجه است در تلویزیون های اولد ضخامت کم صفحه نمایش، وزن سبک مقاومت در برابر ضربه ، گرما و سرما، مصرف انرژی کم تر در برابر کیولد است.
تلویزیون های کیولد به دلیل استفاده کردن از مواد غیر ارگانیکی میتواند به کبفیت و روشنایی تصویر ها کمک کند، اما در قبال آن اولد به دلیل استفاده از یک ماده آلی کریستالی نمیتواند از سوختگی تصاویر جلوگیری کند.
هرکدام از تلویزیون ها به شیوه ای ساخته شده اند که در اوج ضرافت و ساخت آن میتوان با هر سلیقه ای آن را در خانه ها جا گذاری کرد و دیگر نگران پخش شدن سیم ها و کابل های اضافی نباشید؛ زیرا در پشت تلویزیون ها جایگاهی مخصوص برای سیم ها بوده که آن ها را در خود مخفی میکند بی آنکه دیده شوند و دکوراسیون خانه رابه هم ریزند.

قیمت تلویزیون های اولد و کیولد

تفاوت تلویزیون های OLED با QLED به دلیل رقابت و امکانات مشترکی که دارند از قیمتی یکسان برخوردار میباشند. قیمت تلویزیون OLED ال جی به دلیل پنل هایی که در آن به کار رفته کمی بالاست. به نسبت قیمت تلویزیون QLED سامسونگ از مدلهای ال جی اندکی ارزانتر است.
هزینه صفحه نمایش های کیولد پایین تر بوده و انتظار میرود که سامسونگ در تلویزیون های جدید خود نسبت به اولد تا حدودی قیمت خود را کاهش دهد.
شما میتوانید با خرید تلویزیون های OLED و QLED از فروشگاه صفحه رنگی با مناسب ترین قیمت ، دستگاه های مورد نظر خود را تهیه کنید.