• انتشار : 1401/09/22
  • نویسنده :
  • 560

پردازنده تلویزیون

پردازنده تلویزیون و وجه متمایز آن ها سوالی است که برای اکثر مردم هنگام خرید تلویزیون پیش می آید که در این مقاله سعی می شود مختصری در این باره بیان شود.
شرکت های سازنده تلویزیون سعی در بالا بردن کیفیت، تکنولوژی در محصولات و ارتقای آن هستند، تا بتوانند آن ها را با ویژگی هایی منحصر به فرد روانه بازار فروش کنند. شرکتهای تولید کننده سیستمهای صوتی و تصویری و تلویزیون ، هر کدام به نوبه خود، تکنولوژی بروزتری را عرضه می کند تا مشتریان زیادی را به سوی خود جلب کند.
یکی از نمونه های تکنولوژی روز در لوازم تصویری پردازنده تلویزیون هستند که معمولا به گفته شرکت های تولیدی مغز تلویزیون محسوب شده و تاثیر چشمگیری در بالا بردن کیفیت صدا و تصویر دستگاه دارند. پس به اطلاعات بیشتر در مورد این پردازنده ها می پردازیم تا بدانیم چه کارایی دارند.

معرفی-پردازشگر-تلویزیون.jpg

کارایی پردازنده تلویزیون

اصلی ترین تصمیمات در تلویزیون برعهده پردازنده تلویزیون است. مغز متفکر تلویزیون هر چقدر قویتر باشد، دقیقا به مشابه فعالیت انسانی تصمیمات بسیار سریعتر و کارآمد تری می گیرد. تصاویر و صوت با کمک پردازشگر جنبه عملی تری پیدا می کند.
هنگامی که به تماشای فیلم و یا صحنه های سریع می نشینیم در صورت نبود پردازشگر قوی در تلویزیون شاهد صحنه های بی کیفیت ، نویز نویز شدن تصویر، کدری تصویر و افت بسیار شدید تصاویر و حتی افت صدا و عدم هماهنگی صدا با تصویر خواهیم بود که مشکلات بصری زیادی برای چشم و دید بوجود می آورد.
این حالت مثلا در تماشای فوتبال کاملا مشهود است که افت تصاویر سریع تا چه حدی لذت تماشای فوتبال با کیفیت بالا را می گیرد. کاربر تلویزیون دوست دارد تمام جزئیات صحنه ها و تصاویر را دیده و حس کند، به زبان ساده در فیلم زندگی کند. این قابلیت بدون پردازشگر قوی تلویزیون امکان نخواهد داشت.
تمامی تصاویر خلق شده بروی تلویزیون از فریم های گوناگونی تشکیل شده است که پردازشگر تلویزیون تک تک این فریم ها را آنالیز کرده و با کمک بقیه قابلیت ها ، مانند سیستم افزایش کیفیت تصویر سعی در بهبود آنها دارد تا بیننده از تماشای محتوای نمایش داده شده لذت ببرد.
علاوه بر تمامی موارد ذکر شده، پردازشگر تلویزیون وظیفه هماهنگی کامل بین تمامی قابلیتهای دستگاه را بر عهده دارد. از کنترل تلویزیون گرفته تا ورودی ها و خروجی ها و حتی اتصالات، بدون وجود پردازشگر قابلیت چندانی ندارند. با وجود پردازشگر قوی در تلویزیون، ما شاهد دیدن و شنیدن تصاویر و صداهای واقعی، لذت واقعی از اتصال به اینترنت، اتصال با کیفیت به سایر لوازم هوشمند مانند موبایل و … خواهیم بود.

کارایی-پردازنده.jpg

پردازنده تلویزیون هوشمند A9 نسل دوم

پردازنده های هوشمند، بیشتر از یکنواخت سازی فریم های سریع عمل میکنند و کیفیت را افزایش می دهند. در پردازنده های هوشمند A9 پردازش در چهار مرحله صورت گرفته و نسبت به پردازنده های قدیمی 2 برابر سریع تر عمل می کند که تصویری شفاف، واضح، با بالاترین جزئیات را برای شما نمایش می دهد،
نتیجه آن کنتراست و قدرت بیشتر در نمایش تصاویر و حس واقعی بودن هر چه زیادتر در تصاویر، دوما اشیا از زمینه جدا شده و جزئیات پنهان شده آشکار می شوند تا رنگ ها وضوح بیشتر پیدا کرده و محتوا با 120 فریم در ثانیه نمایش داده شود.

پردازنده-هوشمند-a9.jpg

پردازنده تلویزیون چهار هسته ای

در دنیای تکنولوژی و دیجیتالی امروز محصولات پیشرفته روز به روز روانه بازار شده و خریداران از قابلیت های آن بهره میبرند ؛ از ویژگی تلویزیونهای مجهز به پردازشگر 4 هسته ای ، تنظیم تقطه ای نور پیشرفته یا {MICRO DIMMING} است که برای بهبود کیفیت کنتراست تصاویر بوده و با کنترل قسمت های متفاوت پنل به صورت چداگانه و تنظیم دقیق نور در هر بخش از آن بهترین کیفیت را در اختیار کاربران قرار می دهد.
تلویزیون های مجهز به پردازنده 4 هسته ای سرعت عملکرد بالایی دارند و وب گردی را تا سه برابر افزایش داده اند، همچنین باعث بهبود عملکرد دستورات صوتی و حرکتی جدید تلویزیون هوشمند میشوند.
از دیگر فناوری های این تلویزیون ها پنل چند رسانه ای است که میتوانید فیلم، عکس و موسیقی مورد علاقه خود را از طریق USB یا کامپیوتری که به دستگاه متصل شده امکان پخش را داشته باشید. این فایلها میتوانند با فرمت های متفاوت MOV. MKV. DIVX و … باشند که دیگر نیازی به تغییر کد و فرمت فایل نیست.
تصویری که روی پنل های چند رسانه ای پخش میشود بستگی به این دارد که چه نوع حافظه خارجی یا کامپیوتری به تلویزیون وصل شده است. در مورد ورودی و خروجی این دستگاه نیز باید بدانیم که مجهز به ورودی COMPOSITE. COMPONENT و خروجی ETHERNET. DIGITAL AUDIO و چهار پورت HDMI ، سه پورتUSB از ویژگی های این تلویزیون است.

پردازنده هوشمند تلویزیون ال جی

تلویزیون های ال جی نسل جدید تقریبا همگی دارای پردازشگری مخصوص به خود می باشند، برای مثال در مدل های LED از پردازنده COLOR MASTER استفاده کرده که این پردازنده از 4 هسته تشکیل شده است و دارای سرعت بالایی است.
تلو.یزیون های LED ال جی با این پردازنده تصاویر را به خوبی ، 4K و8K نشان داده و بازی های جدید را پشتیبانی میکند به گونه ای که میتوانید از تمامی امکانات تلویزیون هوشمند مانند اتصال به اینترنت ، دانلود ساعت ها فیلم و سریال ، بازیهای گوناگون و… استفاده کرده و از اوقات خود لذت ببرید.
ال جی جهت بالا بردن سطح کیفیت محصولات خود برای ارائه رنگ های بیشتر و همچنین افزایش روشنایی تصویر از پردازنده هایی هوشمند در تلوزیون های رده بالا استفاده میکند و در تلویزیون های نانوسل و اولد از پردازنده های هوشمند A9.A7 استفاده کرده است که دامنه رنگ بیشتری را به نمایش گذاشته و از فرکانس هایی بالا برخوردارند.

پردازنده-هوشمند-ال-جی.jpg

این پردازنده ها چه امکاناتی را برای تلویزیون های ال جی فراهم میکند؟

ال جی معتقد است که تلویزیون های جدید دارای پردازنده های هوشمند آلفا باعث افزایش کیفیت صدا و تصویر در مدل های C9.E9.W9.Z9 از تلویزیون های OLED این کمپانی خواهد بود؛ البته مهم است بدانیم این فناوری با یادگیری عمیق که در تلویزیون ها به کار رفته امکان خواهد داشت.
در تلویزیون ال جی با کمک پایگاه اطلاعاتی که با بیش از یک میلیون داده تصویری ساخته شده است می توان بهترین تصاویر و جزئیات را خلق کرده و کیفیت محتوای اصلی را با تمام وجود حس کرد.از دیگر قابلیتهای جدید ال جی استفاده از فناوری نوین AL THINQ است که علاوه بر شناسایی نوع تنظیمات محتوا، به نمایش بهترین خروجی تصویر میپردازد.
قابلیت دیگر آن این است که نحوه نمایش نور و رنگ ها را متناسب با محیطی که تلویزیون در آن قرار گرفته تنظیم میکند . باعث روشنایی تصاویر برای چشم انسان میشود؛ این کار با استفاده از حسگر سنجش میزان نور که در تلویزیون ها جا گذاری شده و به صورت خودکار نور را تنظیم میکند تا سطح کیفیت تماشا کردن را بالا ببرد.

امکانات-پردازنده-هوشمند-ال-جی.jpg

پردازنده کوانتومی تلویزیون سامسونگ

پردازشگر کوانتومی تلویزیون سامسونگ ، تقریبا بالاترین مدل پردازنده این شرکت است ؛ که در سال 2020 از آن در بیشتر تلویزیونهای خود استفاده می کند. پردازنده کوانتومی سرعت پردازش صدا و تصویر بسیار بالایی داشته و صحنه های بسیار واقع گرایانه ای خلق می کند.
شرکت سامسونگ هم مانند ال جی پردازنده های زیادی را در تلویزیون های خود استفده کرده است، برای نمونه در مدل LED از پردازنده UHD ENGINE استفاده کرده است و در پردازش تصاویر 4K کیفیتی عالی ارائه داده است اما در تلویزیون های سامسونگ 8K به خوبی 4K نیست و توانایی کافی در پردازش آن را ندارد.
این شرکت کره ای برای تصاویر با رزولوشن بالااز پردازنده کوانتومی استفاده کرده که در تلویزیون های رده بالای سامسونگ نقش آفرینی میکند.

پردازنده-کوانتومی-سامسونگ.jpg

پردازنده X1 تلویزیون سونی

کمپانی سونی در تلویزیون های خود از پردازنده X1 ULTIMATE استفاده میکند که رنگ ها و داده های تصاویر را به خوبی و با سرعت بالایی پردازش میکند؛ شرکت سونی با سامسونگ و ال جی مشترکات زیادی دارد و با اطمینان میتوان گفت که فقط در پردازنده و سیستم صوتی با هم متفاوت هستند ؛ برای نمونه از پنل های ال جی و سامسونگ استفاده کرده و با پردازنده های خود تصاویر متفاوت تری را به نمایش میگذارد و اگر در یک شرایط و قیمت تلویزیون سونی با بقیه شرکت ها متفاوت باشد مربوط به نوع پردازنده ها است.

پردازنده-x1-s,kd.jpg

موتور پردازشگرX- REALITY PRO تلویزیون سونی

موتور های X-REALITY PRO تلویزیون های سونی را با کیفیت فوق العاده ای به نمایش گذاشته و برترین کیفیت را در همه مدلهای خود ایجاد نموده است.
فناوری های استفاده شده، رزولوشن های بالا در تلویزیون سونی باعث پخش کیفیت عالی شده است؛ علاوه بر آن از موتور پردازشگر X-REALITY PRO بهره جسته که این موتور با پردازش دقیق تصاویر کیفیت آن ها را بالا برده و نزدیک به واقعیت نشان میدهد؛ همچنین با رنگ های واضح تصاویر را زنده و پر نشاط به نمایش میگذارد.
زمانی که فیلمی با کیفیت پایین در تویزیون هایی که دارای موتور ایکس ریلتی پرو هستند نمایش داده شده، موتور پردازشگر سطح کیفیت تصاویر را بالا برده و تقلط ضعف در صفحه را پنهان میکند. صفحه ای با کیفیت نزدیک به 4K ارائه داده که این موضوع با ارسال سیگنال هایی از طرف موتور به نمایشگر کنتراست ، رنگ ها را تقویت و وضوح تصاویر را افزایش میدهد.
موتور پردازشگر فرایند نمایش تصاویر را در سه مرحله انجام میدهد که شامل تجزیه و تحلیل تصاویر، هر پیکسل تصویر از جهت های طول، عرض، قطر و زمان فریم به فریم مورد بررسی قرار خواهد گرفت و مرحله آخر بررسی و مقایسه است.

ویژگی های ارتقای کیفیت تصویر در پردازنده تلویزیون

فناوری های زیادی هست که در بالا بردن سطح کیفیت تصاویر تاثیر زیادی دارند؛از جمله: MEGA CONTRAST. PURE COLOR.ENHANCER است پردازنده ها و یا محدوده استاندارد دینامیکی HDR که تصاویر را به صورت شفاف و واقعی از رنگ ها به نمایش گذاشته و در مرحله پردازش تصویر تلویزیون تاثیر دارند، نمونه دیگری از این ویژگی ها به نام NOISE REDUCTION از بریدگی تصویر ها و یا کم شدن شفافیت آن جلوگیری میکند.

پردازنده اینتل چیست؟

یکی از مهمترین بخش ها در هر کامپیوتر، گوشی، تلویزیونی و سایر دستگاه های دیجیتالی CPU یا همان پردازنده که مخفف CENTRAL PROCESING UNITE است که به معنی واحد پردازش مرکزی محسوب میشود؛ پردازش تمام قسمت های یک سیستم کامپیوتری به عهده این قطعه بوده و تمامی فرمان ها و اطلاعات را در این قسمت پردازش میکند.
پردازنده تلویزیون در درون خود دارای اجزایی است متفاوت که بعدا به آن می پردازیم. این قطعه معمولا به شکل مربع ساخته شده و در برد دستگاه ها جایگذاری میشوند؛ پردازنده CPU معمولا با دیگر سخت افزار ها ارتباط گرفته و آن ها را کنترل میکند، با پردازش کردن عملکرد سخت افزار ها برای آن ها برنامه ریزی انجام داده و به بهترین شکل ممکن کارها را به نمایش میگذارد.
پردازنده ها دارای سه مشخصه اصلی بوده و انجام کار آن ها در ارزش مشخصه CPU تاثیر میگذارد؛ این سه مشخصه هسته های پردازشگر، حافظه CACHE و سرعت عملکرد پردازش است.

پردازنده-اینتل.jpg

پردازنده های شرکت مشهور اینتل کدامند؟

AMD یکی از بزرگترین رقیبان شرکت اینتل محسو.ب شده که مرتب پردازنده های خود را معرفی و به بازار عرضه میکند، به صورتی خیلی مختصر چندین پردازنده را نام می بریم که تا اکنون وارد بازار شده اند مانند: CELERON. PENTIUM. CORE 2 SOLO. CORE 2 DUE. CORE 2 QUAD.CORE I3. CORE I5. CORE I7.CORE I9. CORE I10 است؛ متغییر این CPU ها بسته به هسته های پردازنده، سرعت پردازنده، کش پردازنده فرق دارند.
بسیاری از مردم به اشتباه فکر میکنند که عدد های مربوط ر این پردازنده ها مقدار هسته ی CPU را مشخص میکند اما در واقع ای عدد ها بیانگر پردازنده ها در پردازش هستند.

پردازنده APIQ ENGINE تلویزیون TCL

شرکت TCL در جریان سال IFA 2020 سیستمی هوشمند را برای تلویزیون های خود معرفی کرد که میتواند انقلابی در صنعت صوت و تصویر باشد، پردازنده پیشرفته APIQ ENGINE به عنوان یک هوش مصنوعی در تلویزیون محسوب شده و امکاناتی ویژه را به همراه دارد.
این پردازنده انواع مختلف رسانه ها و فرمت ها را درجه بندی کرده و با استفاده از تکنولوژی هوش مصنوعی، یادگیری عمیق به بهبود آن ها پرداخته و تغییراتی که در تصاویر ایجاد میکند با توجه به یادگیری بوده است؛ این موارد میتواند برای تصاویر و سناریو های گوناگون و موارد دیگر مثل فضای سبز، صحنه های اکشن و تصاویر تاریک را با واقعی ترین حالت برای بینندگان به نمایش در آورد؛ همچنین این پردازنده دارای یک پایگاه داده است که اطلاعات آن مبنی بر درک بصری انسان است.

پردازنده-اپیک-اینجین.jpg

TCL تا چه اندازه از پردازنده خود مطمئن است؟

کمپانی TCL از بزرگترین تولید کنندگان تلویزیون به شمار رفته البته هر چند بسیاری از محصولات این کمپانی در ایران موجود نمیباشد؛ نمایشگاه IFA 2020 امسال به صورت آنلاین در جریان بوده و شرکت های حوزه فناوری، دیجیتالی، صوتی و تصویری و… در حا پرده برداری از آخرین دستاورد خود است.
این شرکت چینی با پردازنده نسل دومAPIQ ENGINE در IFA 2020 حضور یافته که به گفته این کمپانی پردازنده APIQ ENGINE در تلویزیون های QLED یا همان مدل های کوانتومی و MINI- LED به خصوص در ابعاد بزرگتر استفاده میشود، مدل این پردازنده به صورتی است که برای پردازش های صوتی و تصویری و استفاده درون تلویزیون ها طراحی شده است.

در مورد تکنولوژی INTEL TURBO BOOST بدانیم

این تکنولوژی توان افزایش سرعت پردازشگر را دارد و همانطور که از نامش معلوم است باعث افزایش میشود. در این فناوری متغییر نما پردازنده، تعداد هسته و میزان انرژی آن مهمترین ویژگی به حساب می آید؛ میزان فرکانسی که یک پردازنده با استفاده از INTEL TURBO BOOST داشته CORE I5 661 بوده که سرعت آن 3.6 گیگا هرتز است.

حافظه CACHE در پردازنده تلویزیون

آیا واقعا یکی از مشخصه های مهم در CPU حافظه ی کش یا CACHE است؟

چه تاثیری میگذارد یا چه کاری انجام میدهد؟ خب به این بحث توجه کنیم، این حافظه معمولا دارای چندین مگابایت فضای ذخیره سازی در مورد اطلاعات میباشد که یکی از دلایل بالا بودن قیمت CPU ها و بیشتر بودن حافظه کش است، البته بد هم نیست بدانیم که فضای حافظه کش در تلویزیون هرچقدر بیشتر باشد قیمت تلویزیون بالاتر بوده و علاوه بر آن در عملکرد سرعت نیز تاثیر دارد.
اطلاعاتی که در حافظه کش ذخیره میشود در {CACHE} میماند، در واقع CACHE وظیفه حفظ داده ها را بر عهده دارد، به گونه ای که پردازنده برای به دست آوردن داده ها اول سراغ حافظه کش میرود و پس از نیافتن اطلاعات مربوطه به سراغ حافظه های دیگر از جمله رم میرود.
تلویزیونهای دارای CACHE قابلیت ضبط و پخش داخلی بسته به حافظه داخلی دارند . معمولا حافظه تلویزیونها بسته به حافظه از 2 گیگ شروع و به بالا می رود؛ کاربر تلویزیون بسته به نیاز خود می تواند انواع برنامه های تلویزیونی را ضبط و در زمان دیگری مشاهده کند.

حافظه-کش-تلویزیون.jpg

مقدار هسته های CPU چقدر است؟

در دنیای امروز هسته های CPU از یکی بیشتر شده و 2.4.6.8.16 هسته ای در بازار موجود میباشد.
بعد از آن به پردازنده CORE I5 می رسیم به جز یک نسخه CORE I5 661 مابقی 4 هسته ای بوده است به جز پردازنده CORE I5 661 که 2 هسته ای بوده و با سرعت پردازش 3.33 گیگا هرتز بوده و سرعت این پردازشگر با پردازنده CORE I3 560 یکی است؛ تمامی پردازنده های موجود CORE I7 دارای 4 هسته هستند و از تکنولوژی TURBO BOOST. HYPER THREADING استفاده میکنند.
البته بد هم نیست این را بدانید که افزایش تعداد هسته های پردازنده به معنی سرعت بالای آن نمیباشد چرا که هنوز هم چیپ هایی هستند که تعداد هسته ی بالایی دارند ولی از روش پردازش موازی استفاده نمیکنند و این کار در واقع با یک هسته ی مجازی انجام میدهند که میتواند عملکردی عالی به دنبال داشته باشد.
تکنولوژی HYPER THREADING چیست؟ در حالت عادی اگر بررسی کنیم میبینیم که یک THREAD میتواند در یک هسته فعالیت کند و یا دو THREAD در دو هسته کار کند را نمیتوانیم بخش بندی کنیم. اما در حال حاضر کمپانی اینتل نوعی HYPER THREADING را در بازار عرضه کرده که میتوان همزمان از دو هسته استفاده کرد.

سرعت CPU پردازنده تلویزیون

سرعت در CPU ها یکی از ویژگی هایی است که هنگام خرید باید به آن توجه داشت، در واقع سرعت یک CPU به تعداد فعالیتی است که یک هسته میتواند در کمتر از یک ثانیه انجام دهد که با واحد هرتز شناخته شده است. هر چه سرعت عملکرد پردازنده بالاتر باشد سرعت انجام آن بالا میرود.

قیمت CPU های موجود در بازار

در حال حاضر مناسب ترین قیمت آن مربوط به CORE I3 نسخه 550 بوده که 170 هزار تومان بوده، گران ترین مدل CORE I3 نسخه 7100K میباشد که با قیمت 1.800.000 در بازار به فروش میرسد، ارزانترین مدل از نسخه CORE I5 650 با قیمت 240 هزار تومان بوده ، گران ترین آن هم نسخه 8600K است که با قیمت 4.375.000 تومان به فروش میرسد
مدل ارزان CORE I7 950 با قیمت 450 تومان و گرانترین نسخه آن 8700K با قیمت 6.880.000 مخصوص گیمر ها به فروش میرسد، سری هم به قیمت CORE I9 که رسما شرکت اینتل با آن طرفدارانش را متعجب نمود بزنیم، نسخه ارزان آن که مدل 9900X بوده با قیمت 7.900.000 و نسخه گران آن که مدل 7900X میباشد با قیمت 13.000.000 پشت طرفدارانش را شکست؛ البته با توجه به تحریم ها در ایران این قیمت ها بالا بوده ولی در سایر کشور های اروپایی هزینه آن بهتر است..