• انتشار : 1401/09/22
  • نویسنده :
  • 368

تلویزیون 8K

تلویزیون 8K امروزی جزء پیشرفته ترین تکنولوژی های صنعت تلویزیون به شمار رفته و کارکرد ها و کیفیت صدا و تصویر منحصر به فردی دارند.

ویژگی تلویزیونهای 8K

تکنولوژی 8K در سال 2020 میلادی وارد صنعت نمایشگرهای خانگی گردیده و این امر که تا 2 سال پیش چیزی در حد زمزمه و رویا بود اکنون در محصولات تصویری بیشتر شرکت ها نمو پیدا کرده است.
این نمایشگر دارای 7.680 پیکسل افقی، 4.320 پیکسل عمودی و چیزی نزدیک به 33.000.000 سی و سه میلیون پیکسل دارد که می تواند معرف تصاویری بسیار طبیعی باشد؛ نمایشگرهای این تلویزیون ها 4 برابر بیشتر از نمایشگرهای 4K پیکسل دارند.
در نمایشگاه CES در سال 2019 شرکت های سازنده بزرگی مانند سامسونگ، سونی، ال جی، هایسنس، توشیبا ، با ساخت اولین نمونه های تلویزیون 8K در این مکان شرکت کرده و از این فناوری پشتیبانی کرده کردند، هر چند انجمن ASSOCIATION این قابلیت را استاندارد معرفی نکرده و به رسمیت نشناخت.
در سال 2020 با تولید نمونه های زیادی از این نوع نمایشگر ها و حتی نمونه های خانگی علاوه بر رسمیت برای نمایشگر 8K ، شاهد ارزان شدن نمونه های 4K قبلی بودیم.

ویژگی-تلویزیون-8K.jpg

فناوری 8K چیست؟

طول تصاویر در تلویزیون های 8K برابر با 8000 هشت هزار پیکسل ( رزولوشن تصاویر 8K برابر 4320*7680 پیکسل است ) است . این تعداد با لای پیکسل می تواند روشن ترین تصاویری که تا بحال در تلویزیون نمایش داده شده است را خلق کند.
به دلیل تراکم بسیار زیاد پیکسل احتمالا سایز نمایشگرهای آن نیز باید بزرگ و بالای 55 اینچ باشد؛ چرا که در این سایز و حتی سایزهای بالاتر به هیچ عنوان این تراکم بالا قابلیت نمایش پیکسل بر روی صفحه را ندارد.
هنوز هم عبارت خاصی برای توصیف این قابلیت مانند نمونه های قبلی UHD یا SUHD وجود ندارد با این حال مردم اصطلاح Ultra HD 8K را بکار می برند. برخی از شبکه های خارجی مانند NHK ژاپن از عبارت ۸K Super Hi-Vision در این فناوری استفاده می کنند.

فناوری-تلویزیون-8k.jpg

رزولوشن تصاویر 8K در تلویزیون

تلویزیون 8K دارای رزولوشن 4320X7680 پیکسل می باشد که با وضوح بالایی تصاویر را نمایش می دهد که تقریبا 33 میلیون پیکسل در صفحه نمایش ها مشاهده خواهیم کرد.

آیا واقعا وجود این پیکسل ها اهمیت دارند؟

با وجود این مقدار زیاد پیکسل فعال که در صفحه نمایش هستند ، از این پس شاهد با کیفیت ترین تصاویر خواهیم بود. نمونه های قبلی نمایشگر مانند تلویزیون های با کیفیت FULL HD مقدار 1080 پیکسل تصاویر را 2 مگا پیکسل برای بیننده به نمایش می گذاشت. این در حالی است که تلویزیون های 4K با 8 مگا پیکسل وضوح تصویر این کار را انجام می دهند.
حال به آسانی می توان درک عمیقی از تفاوت این مقدار پیکسل در تلویزیونهای گوناگون بدست آورد.

وجود-پیکسل-در-نمایشگر.jpg

آیا در حال حاضر محتوای 8K تولید میشود؟

منابع زیادی وجود دارند که در تامین محتوای 8K تاثیر گذار بوده اند، از جمله هالیوود و فیلمهای ساخته شده توسط کمپانی های مطرح فیلم سازی در این شهر .
کارگردان آن ها با ساخت فیلم هایی با دوربین RED WEAPON 8K CAMERA که می تواند فیلمهایی با محتوای 8K تولید کنند در این زمینه پیشتازند ، در نتیجه در آینده ای نه چندان دور می توانیم محتوای 8K از فیلم های هالیوود در این تلویزیون ها ببینیم.
با ظهور تکنولوژی 8K در صنعت تلویزیون های نوین شاهد رشد منابع تولید محتوا برای چنین محصولاتی خواهیم بود؛ به عنوان مثال کمپانی هایی از جمله سامسونگ در صدد ساخت چنین محصولاتی برآمده و دست بردار نخواهند بود.
غول دنیای رسانه NETFLIX هم از این قضیه مثتثنی نیست و او نیز که اقدام به تغییر در محتوای سنتی تلویزیون ها به محتوای با کیفیت 8K کرده است.
دوربین های GOPRO OMNI VR. INSTA PRO نیز که در سال CES 2017 معرفیگردید ، کاربران را قادر می سازد تا با استفاده کردن از دوربین های 360 درجه محتوایی با کیفیت عالی 8K تولید کنند.
پس با این همه منبع و وسایل برای تولید این قبیل تصاویر در آینده نزدیک شاهد محتوا و تصاویر 8K خواهیم بود.

محتوا-با-کیفیت-8k.jpg

بهترین تلویزیون 8K کدام است؟

بهترین تلویزیونهای 8K متعلق به دو برند معروف ال جی و سامسونگ هستند که برای اولین بار در عرصه صوت و تصویر علاوه بر معرفی اولیه تلویزیون ، نمایشگرهایی با کیفیت عالی و استاندارد بین المللی تولید کردند .
شرکت سامسونگ با تولید اولین نمونه 8K دارای استاندارد خود مدل Q900R را روانه بازار کرد وتوانست گواهی 5 ستاره را از تیم TEACHRADER کسب کند.
این محصول برای اولین بار در کشور انگلستان عرضه گردید و طبق اطلاعاتی که وجود دارد در انگلیس قیمت این تلویزیون ها 4.999 پوند برای اندازه 65 اینچ و 6.999 پوند برای اندازه 75 اینچ است در حالی که اندازه 85 اینچ این دستگاه 14.999 پوند یا 14.999 دلار معامله می شود.
شرکت ال جی در نمایشگاه CES 2019 تلویزیون 8K خود را با نمایشگر 75 اینچ عرضه نمود که اولین تجربه این شرکت در ساخت تلویزیون با کیفیت 8K بود.
پس از آن شرکت ال جی تا سال 2020 بالغ بر 8 نمونه دیگر از این نمایشگر ها از سایز 65 اینچ به بالا تولید کرده است ؛ تا کنون بهترین شرکت در تولید تلویزیونها 8K شرکت ال جی است.

دیگر تولید کنندگان محصولات 8K

کمپانی TCL دیگر شرکتی بود که محصول خود را با اسم 8K QLED ROKU TV را معرفی کرد ؛ البته همه این ها در حالی است که رقیب ژاپنی آن ها یعنی شرکت سونی بیکار ننشسته و مشغول است، این شرکت محصولی با نام Z9G 8K LED TV از سری مستر جدید را به بازار محصولات صنعت تلویزیون های عصر نوین معرفی کرد.
قیمت تلویزیون های 8K گرانتر از تمامی مدلهای قبلی مانند 4K است و خرید آن امکان دارد فعلا در اول راه به صرفه نباشد؛ با این حال شرکت های بزرگی مانند ال جی سعی کرده اند از هم اکنون با تولید مدلهای به صرفه و قیمت مناسب در این زمینه پیشتاز باشند.
در سال 2020 سری نوین تلویزیونهای نانوسل ال جی با کیفیت 8K و قیمت مناسب روانه بازار فروش و استفاده خانگی شده است.
از زمان تولید اولین نونه های تلویزیون 8K تا کنون شرکت های بزرگ تولید کننده نمایشگر و همچنین محتوا سعی بر تولید هرچه بیشتر و بروز کردن محصولات و محتوای خود ، طبق این قابلیت هستند.

آیا تلویزیون های 8K جدید قابل خریداری هستند؟

تلویزیون 8K اولین بار این تلویزیون ها در سال 2017 ، با یک دستگاه 95 اینچ که بروی یک داربست قرار داشت به دنیا معرفی گردید.
از آن زمان تا کنون علاوه بر تولید محصولاتی جدیدتر شاهد عرضه نمایشگرهای خانگی با اندازه هایی کوچکتر در این کیفیت هستیم.
در کنفرانس های اخیر تکنولوژی و با توجه به دستاورد های شرکت های فعال در این زمینه خواهیم دید که مانند تلویزیون های 4K تلویزیون 8K نیز سریعا راه بازار را پیدا کرده و به تولید انبوه برسند؛ اگرچه قیمت تلویزیون 8K در ابتدا ممکن است گرانتر از بقیه باشد.

مقایسه کیفیت تصویر 4K و 8K

کیفیت وضوح تصاویر در تلویزیون های 8K چهار برابر بیشتر نسبت به تلویزیون های 4K UHD بوده و از برند FULL HD شانزده برابر بیشتر کیفیت عالی و واقعی نشان خواهد داد.
وضوح بالا در تلویزیون ها به معنی وجود پیکسل های بیشتری در صفحه نمایش بوده است که در تلویزیون هایی که در یک اندازه و ابعاد هستند پیکسل ها با تراکم بیشتری در همان منطقه بسته بندی شده که امکان نمایش تصویر بسیار پیچیده تر و واقعی تر را فراهم میکند.
رزولوشن های موجود در یک تلویزیون مربوط به تعداد پیکسل هایی است که در نمایش یک تصویر نقش دارند، صفحه تلویزیون هایی با رزولوشن بالا جزئیات بیشتری از فیلم ، عکس و برنامه ها را به نمایش می گذارد.

مقایسه-کیفیت-4k-با-8k.jpg

فاصله دید صفحه نمایش تلویزیون 8K

اندازه کارایی نمایش تصویر به میزان فاصله از صفحه نمایش تلویزیون و زاویه دید کاربر مربوط است.
در بعضی از تلویزیون ها کیفیت بالای تصویر به واسطه زاویه دید کم می شود و در برخی دیگر مانند تلویزیون های ال جی قابلیت و ویژگی IPS و یا نانوسل موجود بوده و از کیفیت تصویر به واسطه زاویه دید کاسته نمی شود.
فاصله از صفحه نمایش برای تشخیص تفاوت های بین کیفیت تصاویر بسیار مهم است؛ اگر شما مایل باشید که تلویزیونی 55 اینچ با کیفیت تصویر 8K داشته باشید می توانید حداکثر تا 1 متر فاصله از آن قادر به تشخیص تفاوت کیفیت تصویر با کیفیت 4K باشید.
تلویزیونی 55 اینچ با کیفیت بالای تصویر 4K حداکثر تا فاصله 2 متری می توان قادر به تشخیص تفاوت کیفیت آن با FULL HD بود.

آیا تلویزیون های 8K به HDMI 2.1 نیاز دارد؟

برای انتقال تصویر با کیفیت ، هم اکنون بهترین انتخاب استفاده از کابل HDMI است چرا که محتواهای با کیفیت 8K که تاکنون تولید شده اند صرفا از طریق بقیه گیرنده ها غیر از تلویزیون قابل دریافت هستند و هنوز محتوای برنامه های تلویزیونی به این درجه از کیفیت نرسیده است.
با استفاده از کابل HDMI نه تنها تصاویر کیفیت خود را حفظ می کنند بلکه اولین نمونه های فیلمهای با محتوای 8K از طریق این کابل بر روی نمایشگر معرفی شد.
کابل hdmi قادر است از رزولوشن 8K با پشتیبانی از کیفیت 60 فریم در ثانیه در تلویزیون 4K و در تلویزیونهای 8K از سرعت انتقال 120 فریم در ثانیه پشتیبانی کند.

ویژگی AL UPSCALING در تلویزیون 8K چه تاثیری دارد؟

تمامی مدلهای تلویزیون 8K از فناوری UPSCALING { ارتقای کیفیت تصویر } برخوردارند، اما هر سازنده ای در تولید این تلویزیون ها برای به وجود آوردن تصاویر با کیفیت 8K از فناوری مخصوص به خود استفاده میکند.
برای نمونه در سال 2019 تلویزیون 8K سامسونگ با فناوری تخصصی AL UPSCALING خود وارد میدان عرصه شد، فناوری UPSCALING با کمک جمع آوری حجم زیادی از محتوا و ویژگیها در پایگاه اطلاعاتی خود بر اساس نوع ، در تصاویر و صحنه های مشابه و بی کیفیت از آنها برای ارتقای کیفیت استفاده می کند.
با توجه به این که UPSCALING بسیار مهم بوده و گزینه های مختلفی در دسترس کاربران قرار می گیرد، مرافب باشید که حتما بهترین مورد را انتخاب و مقایسه کنید.
تلویزیون های 8K نتیجه کلی فناوری های پیشرفته پنل نمایشگر، فناوری تصویر با کیفیت عالی بوده در نتیجه سامسونگ و سایر شرکت های سازنده بزرگ تلویزیون اکنون در حال استفاده از رزولوشن 8K در محصولات خود هستند و آن ها را به بازار عرضه میکنند.

قیمت تلویزیون 8K

قیمت تلویزیون 8K تابعی از عرضه و تقاضای محصول است؛ در ابتدای امر تمامی مدلهایی که تولید می شوند ، قیمت بالایی دارند ، در این مورد بخصوص به دلیل اینکه این نوع دستگاهها از تکنولوژی نوینی بهره می برند قیمت بالایی دارند.
تمامی نمونه های اولیه تلویزیون 8K در تمامی برند ها قیمت بالایی داشت اما هم اکنون به دلیل تولید انبوه و رو به ازدیاد ؛ و اینکه انحصار تولید تلویزیونهای 8K از شرکتهای بخصوص در آمده است، قیمت تلویزیون های این چنینی پایین آمده و روز به روز این روند ادامه دارد.
با این حال هنوز هم در بین کشورهای خاور میانه این امر تازگی دارد و بهتر است اندکی برای خرید تلویزیون 8K صبر کنیم.