• انتشار : 1401/09/22
  • نویسنده :
  • 594

انواع پورت ورودی و خروجی تلویزیون

انواع پورت ورودی و خروجی تلویزیون ، مکانهایی هستند که امکان متصل شدن بقیه دستگاه های مربوطه مانند DVD، موبایل، گیرنده دیجیتال و …. را به تلویزیون فراهم می کند.
به راحتی از طریق این پورت ها ، که هر کدام در پشت تلویزیون درگاه مخصوصی دارند، ارتقای کیفیت تصویر و بالا بردن سطح هوشمندی در تلویزیون را سبب می شود، تا از تماشای فیلم، بازی و محتوای سرگرم کننده با اطرافیانتان لذت ببرید.
هنگام خرید تلویزیون باید دقت داشته باشیم تا دستگاهی متناسب با کارایی مورد انتظار را خرید کنیم.
قیمت تلویزیون هایی که از ورودی و خروجی های بیشتری برخوردار هستند به نسبت مدلهای دیگر اندکی گرانتر و دارای کارایی بهتر و بیشتری هستند.

معرفی انواع پورت ورودی و خروجی تلویزیون

در این جا به نمونه هایی از انواع پورت ورودی و خروجی تلویزیون اشاره کرده ایم که شامل: HDMI { رابط چند رسانه ای با کیفیت بالاست}، ورودی صدای RCA ، پورت USB ، پورت TOSLINK ، پورت های DVI.VGA ، پورت COMPOSITE ، پورت COMPONENT ، پورت خروجی VIDEO OUT و همچنین پورت اپتیکال می باشد.
بیایید تا کمی بیشتر در مورد این پورت های ورودی و خروجی رابط بدانیم.

معرفی-انواع-پورت-ورودی-و-خروجی.jpg

پورت HDMI چیست؟

HDMI مخفف HIGH- DEFINITION MULTIMEDIA INTERFACE و به طور کلی مفهوم یک رابط چند رسانه ای با کیفیتی بالا را بیان میکند ، که به وضوح و آسانی نمایش محتوا ها کمک می کند.
همچنین HDMI از امکان سازگاری با تمام دستگاه های نوین و پیشرفته برخوردار است. کابل HDMI برای انتقال دادن صوت و تصویر محتوا های موجود استفاده میشود.
HDMI یکی از پر کارایی ترین و اصلی ترین پورت های تلویزیون بوده که در تمامی مدلهای جدید این ورودی قابل دیدن است.
در برخی از دستگاه های تلویزیون، این کابل با نام خاص ARC که مخفف{کانال برگشت صدا} بوده وجود دارد، این نوع کابل باعث میشود تا بتوانید صدا را با واضحی تمام برگردانده و از بلند گوی ساندبار پخش کنید. همچنین نقش پورت های خروجی صدا را اجرا کرده تا دیگر نیازی به استفاده از کابل OPTICAL نداشته و به راحتی محتوای صوتی خود را گوش کنید.
بسیاری از رایانه های موجود که امروزه در نهایت پیشرفت و تکنولوژی هستند از پورت یا کابل HDMI برای بهترین انتقال ممکن داده استفاده میکنند.
اگر زمانی بخواهید کاری با کامپیوتر خود بر روی صفحه نمایش تلویزیون انجام دهید کابل ها این قابلیت را به شما داده که دستگاه های مورد نظر خود را وصل کرده و بتوان از تمامی محتوای موجود استفاده کرد.

پورت-اچ-دی-ام-ای-چیست.jpg

ورودی صدای RCA تلویزیون

کابل RCA یا همان کابل های 3 رنگ قدیمی اتصال دهنده DVD به تلویزیون های قدیمی را همگی میشناسیم. RCA یک اتصال الکتریکی است که برای انتقال داه های صوتی و تصویری با کیفیت بالا در نمونه های اولیه تلویزیون استفاده میشد.
ورودی صدای RCA هنوز بر روی بیشتر دستگاه ها وجود دارد ، اگر چه با آمدن HDMI منسوخ و کم استفاده شده است . این متصل کننده در آغاز صرفا برای انتقال داده های صوتی مورد استفاده قرار میگرفت.

ورودی-rca.jpg

پورت USB چه کارایی دارد؟

پورت USB مخفف UNIVERSAL SERIAL BUS است که یک اسم استاندارد محسوب شده و عملکرد های مختلفی برای تلویزیون ایجاد میکنند. وسایلی که دارای این پورت مشترک هستند را میتوان به هم متصل و استفاده کرد.
پورت های USB در تلویزیون معمولا در بعضی از مواقع کارایی بسیار زیادی دارند، برای مثال شرکت های سازنده و یا خدماتی، برای آپدیت و به روز رسانی کردن و رفع نقص های نرم افزاری موجود در دستگاه های تلویزیون از این کابل استفاده میکنند.
همچنین تلویزیون های جدید و هوشمندی که در عرصه بازار محصولات موجود میباشند به شما امکان آن را داده که از طریق USB هارد دیسک های خود یا فلش ورد ها را به تلویزیون متصل کرده و از تماشای محتویات لذت ببرید.
ویژگی دیگر پورت USB که قابل توجه کاربران بوده ، شارژ شدن گوشی ها از طریق این کابل است که البته این را باید بدانید که همه تلویزیون ها این توانایی را ندارند که از طریق پورت USB به شارژ شدن گوشی ها کمک کنند.

پورت-یو-اس-بی-چه-کارایی-دارد.jpg

پورت TOSLINK تلویزیون

کابل های TOSLINK بیشتر با نام OPTICAL AUDIO شناخته شده و اطلاعات موجود در دستگاه ها را از طریق نوری قرمز رنگ منتقل کرده و همچنین صدایی بی عیب و نقص بدون افت کیفیت برای شما به ارمغان می آورد.
پورت TOSLINK همراه با کابل HDMI استفاده می شود تا علاوه بر کیفیت تصویر ، صدای واضحی نیز عرضه نماید.
قابلیت دیگر پورت TOSLINK خروجی صدای دیجیتال است که میتواند صدا را برای سرور مرکزی فرستاده تا صدا از اسپیکر ها پخش شود. اگر دستگاه هایتان از OPTICAL AUDIO پشتیبانی میکند از این پورت به راحتی میتوانید استفاده کنید.

پورت-توسلینک.jpg

پورت های DVI.VGA تلویزیون

پورت DVI.VGA برای اتصال منابع تصویری استفاده شده و در بسیاری از دستگاه های تلویزیون نام این پورت با PC نشان داده میشود که برای اتصال کامپیوتر یا لپ تاب به تلویزیون کاربرد دارد.
در کنار کابل DVI.VGA یک جک استریوی 3.5 میلی متری هم مشاهده شده و علاوه بر تصویر، صدا را نیز از طریق این استریو منتقل میکند.

پورت-دی-وی-ای-و-وی-جی-ای.jpg

پورت COMPOSITE

در پورت های کامپوزیت سه کابل سفید، زرد و قرمز رنگ وجود دارد . استفاده از این پورت شاید برای کاربران در تلویزیون های قدیمی و جدید مورد سوال باشد. حال به توضیحی کوتاه از پورت COMPOSITE می پردازیم.
پورت COMPOSITE برای دریافت کردن سیگنال های صوتی و تصویری استاندارد SD استفاده میشود .
دوربین های فیلم برداری با توجه به پورت هایی که دارند به طور معمول یک پورت خروجی کامپوزیت و یک آداپتور ویدیویی را دارا میباشند .

پورت COMPONENT در تلویزیون

آداپتور بیشتر شبیه به یک کابل ساده بوده ، یک سمت ان شبیه جک هدفون و به دوربین وصل شده ، انتهای دیگر کابل دو خروجی زرد و مشکی رنگ RCA برای اتصال دارد. در تلویزیون قرمز، آبی و سبز رنگ هستند و قبل از فراگیر شدن HDMI بالاترین کیفیت تصویر را ارائه داده اند.
همچنین میتوانند برای بازی های کنسولی نسل قبلی مانند: XBOX. PLAYSTATION2 و … مناسب باشند و قابلیت استفاده کردن را فراهم کند. این پورت ها هم مثل کامپوزیت از کابل های RCA استفاده میکند اما با کمی تفاوت، پس بیایید بدانیم چه تفاوتی دارند.
پورت های کامپوننت دو ورودی صدا و سه ورودی تصویر خواهیم دارند ؛میتوان با اتصال کنسول بازی به پورت کامپوزیت از آن استفاده کرده و با همین کار ساده ، به بهبود چشم گیر در کیفیت تصویر و میزان رنگ های بازی هایی که استفاده میکنید پی برد.

پورت-کامپوننت.jpg

پورت خروجی VIDEO OUT

به صورت یک پورت کامپوزیت بوده و برای ارسال محتوای تلویزیونی به ابزار های دیگر برای ضبط و نگهداری یا انتقال کاربرد دارد .
همچنین کمک کرده تا کاربر هرچه را که میخواهد بر روی صفحه نمایش مشاهده کند؛ اگر کارت ویدیو یا کپچر بر روی کامپیوترتان دارید میتوانید برنامه های مورد علاقه خود را در تلویزیون ضبط نموده و با ارسال تصاویر تلویزیون به مانیتورتان ، در هر اتاق خواب و مکانی به تماشای برنامه خود بپردازید.

پورت اپتیکال در تلویزیون

OPTICAL یک کابل نوری بوده و مرتبط با نور است که صدای دیجیتالی را انتقال داده به صورتی که سیگنال های صدا را از دستگاه فرستنده گرفته و با تبدیل به نور، مجددا در دستگاه نور را به صدا تبدیل کرده و به شیوه تصویر زاویه دار نمایش میدهد.
از کابل اپتیکال در سینماهای خانگی استفاده میشود. در اصل این کابل برای انتقال صدا و تصویر بوده و بدون کم کردن کیفیت صدا و تصویر آن را در تلویزیون نمایش میدهد.

پورت-اپتیکال.jpg

خلاصه ای در مورد انواع پورت ورودی و خروجی تلویزیون

همانگونه که اشاره شد در تلویزیون مکان های معینی برای وارد و خارج شدن اطلاعات و محتوا، وجود دارد. در تلویزیون های نسل جدید مقدار این پورت ها اندکی بیشتر و قابلیت اتصال به تمامی دستگاه های هوشمند را دارند.
انواع پورت ورودی و خروجی تلویزیون، هر کدام دارای قابلیت های گوناگونی هستند که آشنایی با آنها می تواند در استفاده صحیح از تلویزیون ما را کمک نماید.