• انتشار : 1401/08/21
  • نویسنده : باباشاه
  • 864

ما برای پاسخ به سوال منظور از رفرش ریت در تلویزیون چیست؟در این مقاله سعی داریم تا هر آنچه در مورد نرخ رفرش تصویر  (Refresh Rate) یا نوسازی صفحه وجود دارد را با شما در میان بگذاریم و در انتخاب بهترین نمایشگر به شما کمک کنیم.
تمامی شرکت های تولید کننده تلویزیون از اعداد و ارقام مختلفی برای نشان دادن نرخ رفرش استفاده می کنند و آن را بر روی جعبه محصول درج می کنند که تا زمان روشن کردن تلویزیون و مشاهده ی برنامه ها نمی توان درستی آن را تشخیص داد. در واقع بهترین نمایشگر همانی است که می تواند نرخ رفرش مورد نیاز را برای تازه سازی تصاویر تامین نماید.

نرخ رفرش (Refresh Rate) چیست؟

در حالت کلی باید بگویم نرخ بازسازی یا رفرش به فرکانسی اشاره دارد که نمایشگر قادر است تصاویر را در لحظه بروز کند و فاصله بین هر رفرش (بروزرسانی یا سرعت پردازش) بر حسب میلی ثانیه (ms) محاسبه خواهد شد در حالی که بازسازی هر تصویر (ایجاد تصاویر متعدد در یک ثانیه یا سرعت نمایش) را با واحد هرتز اندازه می گیرند.
مثلا اگر نرخ رفرش یا نرخ بازسازی 144 هرتز باشد به معنای نمایش 144 عکس در یک ثانیه می باشد و قطعا هرچه عدد بالاتر باشد نمایش جزئیات بیشتر و کندی حرکات کمتر است. گزینه ی دیگری نیز به نام Frame Rate نیز وجود دارد که با نرخ رفرش متفاوت است و به معنی ارسال فریم جدید از سوی منبع است.
 در LCD های اولیه نرخ رفرش 120 هرتز بود اما اکنون به چیزی فراتر از 240 هرتز نیز می رسند. حین تغییر یک صحنه یعنی از زمانی که تصویر به حرکت درمی آید تا صحنه ای دیگر جایگزین آن شود، پیکسل ها خاموش و روشن می شوند که هرچه سرعت این عملکرد بالاتر باشد شما اجرایی روان تر و دلپذیر تر را شاهد خواهید بود. اما این مبحث در دستگاه های پیشرفته امروزی دیگر به چشم نمی آید چون سرعت بالایی دارند در پردازش و نمایش دارند.

رفرش ریت چیست

چرا نرخ رفرش اهمیت دارد؟

برای اینکه یک تلویزیون خوب با قدرت نمایش جزئیات بیشتر را در اختیار داشته باشید باید به 3 نکته توجه نمایید:
اعداد نشان دهنده ی میزان نرخ رفرش یا قابلیت تازه سازی تصاویر در مانیتور بالاتر باشد.
استفاده از CPU قدرتمند که بتواند تمامی دستور العمل های بازی و دیگر برنامه ها را اجرایی نماید.
داشتن پردازنده گرافیکی سریع برای مشاهده بهتر صفحه
تمامی موارد بالا در کنار هم می توانند بر نمایش محتویات تاثیر بگذارند و از تاری یا سوسو زدن تصاویر جلوگیری نمایند. هر کدام از این موارد به تنهایی دارای اهمیت می باشند؛ برای مثال اگر اطلاعات آماری نمایشگر در مورد نرخ تجدید صفحه بالا باشد اما از CPU و GPU مناسبی برخوردار نباشد، نمی تواند تصاویر را با نرخ تازه سازی بالا تهیه کند.
یا اگر نرخ تجدید (رفرش) نمایشگر 144 است و GPU تنها 30 فریم (نرخ فریم) در ثانیه را نشان می دهد، نمی توان انتظار نرخ رفرش بالا را از مانیتور داشت. اما در صورت هماهنگی هر سه با همدیگر، شما خواهید دید که مانیتور چگونه بازی های با گرافیک بالا و صحنه های متحرک را بدون نقص نشان می دهد. پس حین خرید تلویزیون به نکاتی از این قبیل باید توجه شود.

چرا نرخ رفرش اهمیت دارد؟

کمترین و بیشترین نرخ رفرش در نمایشگر های سامسونگ و ال جی

در قسمت اطلاعات تلویزیون یا حتی بر روی جعبه ی محصول منظور از رفرش ریت در تلویزیون همان مقداری با یک عدد در کنار کلمه اختصاری Hz (هرتز) که واحد شمارش رفرش است نشان داده می شود. در مدل های قدیمی تر معمولا این میزان به 30 هرتز می رسید که بسیار خوشایند نبود و تصاویر حین نمایش دارای لکنت بسیاری بودند.
در واقع هرچه مانیتور قادر به ترسیم تصاویر جدیدتر باشد از میزان تاری حین نمایش می کاهد. کمپانی های معتبر سازنده تلویزیون از جمله LG، سامسونگ، سونی و غیره امروزه از نرخ رفرش 60 یا 120 هرتز استفاده می کنند که مدل های بالارده تماما 120 هرتز هستند و این میزان تا حد قابل توجهی از لکنت و تاری تصاویر کم می کند.
مثلا در تلویزیون های ال جی مدل 2021 پرچم دار که نرخ رفرش 120 هرتز است قطعا باید نرخ فریم نیز به این مقدار باشد تا پاسخ عالی بدهد وگرنه برای مثال اگر 60 فریم در ثانیه باشد دیگر 120 هرتز معنایی نخواهد داشت و همانند تلویزیون هایی 60 هرتزی عمل می کند.

کمترین و بیشترین نرخ رفرش ریت

منظور از رفرش ریت در تلویزیون چیست و نرخ رفرش در بازی ها چگونه است؟

تعدادی از نمایشگر های LCD از تطبیق نرخ تازه سازی و نرخ فریم می توانند پشتیبانی کنند و آن را به کمک فناوری FREE SYNC و G-SYNC انجام می دهند. با وجود این مانیتورها، دیگر شاهد Screen Tearing نخواهید بود چون فناوری های نام برده شده هر لکنت و عدم صافی را به حداقل می رسانند.
اما ما پیشنهاد می دهیم اگر گیمری حرفه ای هستید حتما مانیتور هایی که مخصوص گیم طراحی شده اند را خریداری نمایید چون این دستگاه ها کاملا بر اساس نیاز شما ساخته شده اند و صحنه ها را با نرخ رفرش بالا بازسازی می نمایند. پس صحنه ها بدون نقص وهماهنگ با هم به اجرا در می آیند. در نظر داشته باشید که تلویزیون های دارای این فناوری قیمت بیشتری دارند.
اگر مانیتوری برای اجرای بازی تنها قادر به پخش 60 fps (60 فریم در ثانیه) باشد پرداخت هزینه اضافی بابت مواردی از جمله نرخ تازه سازی بالاتر بسیار سود ده نخواهد بود چون همانطور که در بالا نیز به آن اشاره شد، تاثیری بر روند اجرا نخواهد داشت. اما اگر عدد fps بالاتر باشد ارزش سرمایه گذاری بیشتر بر روی مانیتور با نرخ رفرش بیشتر را خواهد داشت. برای گیمینگ دستگاهی با رفرش ریت 120 هرتز تا 144 هرتز بسیار مناسب است و با خیال راحت این مدل ها را می توانید انتخاب نمایید.
در هر صورت باید قبل از اتصال کنسول های بازی به تلویزیون که انواع مختلفی از جمله X BOX ONE و PLAY STATION دارند، از این موضوع اطمینان حاصل کنید که می تواند با نرخ رفرش بالا و هماهنگ با تلویزیون تصاویر را بیافریند.

نرخ رفرش ریت تلویزیون برای بازی و گیم

برترین مدل های تلویزیون

در حال حاضر تلویزیون های زیادی از سوی کمپانی های معتبر دنیا به بازار عرضه شده اند که بسیار پیشرفته عمل می کنند و می توانند بهترین نرخ رفرش را برای محتویات به ارمغان بیاورند. مثلا مدل های جدید کمپانی کره ای ال جی CX و E9 می باشند (هر دو از پردازنده نسل سوم آلفا بهره می برند) که می توانند جزو برترین های ال جی قرار گیرند تا برای بازی مورد استفاده واقع شوند و برای گیمرها ویژگی های قابل قبولی دارند.
در بین مدل های برند سامسونگ هم می توان به Q80T و Q90T اشاره نمود (همراه با پردازنده کوانتومی قدرتمند فورکی) که مدل سال 2020 هستند و با سرعت رفرش 120 هرتز ارائه شده اند. همچنین با FREE SYNC ادغام شده تا تجربه ی انجام یک بازی عالی را داشته باشید.

اطلاعات تکمیلی

همانطور که طی توضیحات بالا در خصوص منظور از رفرش ریت در تلویزیون چیست؟ بیان شد فهمیدیم که تلویزیون ها در هر میلی ثانیه می توانند تصاو.یر جدیدی را تولید نمایند و آن ها را پشت سر هم به نمایش بگذارند؛ اما این تغییر اصلا حس نمی شود چون با سرعت بسیار بالا انجام می پذیرد.
پس دریافتیم که هرچه میزان نرخ رفرش یا همان بازسازی تصاویر بالاتر باشد تصاویری روان تر به نمایش گذاشته خواهند شد. اما تنها نرخ رفرش برای اجرایی واضح کافی نیست بلکه باید با نرخ فریم نیز هماهنگ باشد و این برای تلویزیون های 4k تا 60 هرتز نیز مناسب است اما گیمر ها لازم است برای در اختیار داشتن بهترین مانیتور از نرخ رفرش 120 هرتز بهره ببرند.