• انتشار : 1401/09/18
  • نویسنده :
  • 468

دستیار صوتی تلویزیون

دستیار صوتی تلویزیون چیست؟

دستیار در اصطلاح عامیانه به کسی یا چیزی گفته می شود؛ که ما را در انجام کار و فعالیت کمک و همیاری می کند. این امر اکنون در دنیای امروزی در لوازم صوتی و تصویری نیز محقق شده است.
دستیار صوتی تلویزیون به کمکی اطلاق می گردد که تنها با اشارات صوتی به تلویزیون، می توان تمامی فرمان ها و دستورات را که به هوش مصنوعی گفته می شود، به معرض اجرا درآورد، در این حالت فقط کافیست دستور مورد نظر را گفته تا دستگاه عینا اجرا کند.
دستیار های موجود در صنعت الکترونیک به تمام جنبه های لوازم الکتریکی رسیده است؛ تا جایی که می توان بسیاری از وسایل را با هم لینک کرده و قابل استفاده باشند.
یکی از ویژگی هایی که در یک سیستم هوشمند مانند تلویزیون، اگر در نظر گرفته شود و مهم باشد، GOOGLE ASSISTANT یا VOICE ASSISTANT است که بسیار درخور توجه است.

دستیار-صوتی-چیست.jpg

GOOGLE ASSISTANT

GOOGLE ASSISTANT:  ترجمه یا مفهوم اسیستنت ASSISTANT را اگر در نظر بگیریم، همان دستیار می شود .حال هیچ فرقی نمیکند که منظور ما دستیار گوگل باشد یا صدا. دستیارها وظیفه آن را بر عهده دارند که یک سری کارها را با قابلیتی که دارند انجام دهند؛ از جمله جستجو در انواع موارد است.
در کارایی دستیار صدا اگر دقت کرده باشیم متوجه میشویم که بخشی از دستیار گوگل بوده و با آن کار میکند، در اصل کاربرد این دستیار ها برای زمانی است که کارهای خود را بدون استفاده از ریموت جادویی یا کنترل انجام دهید.
ویژگی دستیار صوتی ها و کاربرد آن از سال 2019 به بعد به طور چشمگیری در تلویزیون ها دیده می شود. دستیارها این امکان را به کاربران می دهند که با صدای خود کانال ها را عوض کرده، دستگاه را خاموش و روشن نمایند، به جستجو در گوگل بپردازند، از اطلاعاتی همچون وضعیت آب و هوا و سایر اطلاعات دیگر مطلع شوند، همچنین قابلیت لینک شدن با سایر دستگاه ها را فراهم می کند.

دستیار-صوتی-گوگل-اسیستنت.jpg

کارایی ASSISTANT تلویزیون های ال جی

کارایی اسیستنت ASSISTANT تلویزیون ال جی به شیوه ای بسیار متفاوت بوده ؛ یعنی همانطور که می دانید؛ جایگاه ال جی از سایر برند ها و کمپانی ها جدا است، تلویزیون های ال جی با دارا بودن سیستمی هوشمند که از سرعت، کارایی بالا و راحتی بسیار برخوردار بوده ، معروف شده و سیستم عامل WEBOS ال جی محبوبیت جداگانه ای در بین کاربران برای خود دارد.
به غیر از تمامی ویزگی هایی که در محصولات ال جی به چشم می خورد قابلیت دستیار صوتی آن نیز در صدر لیست بلند بالای کاربرد های آن قرار گرفته است. ال جی تلویزیون های پیشرفته خود را از جمله OLED C9 و OLED B9 خمچنین تلویزیون های جدید 2020 یعنی سری نانوسل ها به GOOGLE ASSISTANT یا VOICE ASSISTANT با نام مخصوص AL THINQ به کاربران معرفی کرده است.

GOOGLE ASSISTANT تلویزیون ال جی چگونه عمل می کند؟

GOOGLE ASSISTANT تلویزیون ال جی نمونه ایی از دستیار صوتی تلویزیون است که می تواند قابلیت های فراوانی را برای شما فراهم کند از جمله با گفتن ” HEY GOOGLE” بعد از آن جمله مورد نظر را بگویید. گوگل اسیستنت با قدرت تشخیص صدای شما کارها را انجام داده و اطلاعات مورد نظر را به شما می دهد، برای مثال در مورد نوع پوشش لباس یک بازیگر یا نتیجه بازی تیم مورد علاقه خود.

دستیار-گوگل-چگونه-عمل-می-کند.jpg

گوگل اسیستنت با کارایی راحت و سریع خود طرفداران زیادی به سمت خود جلب کرده ، اما یک نکته که بسیار مهم است در جاهایی که سروصدا زیاد باشد احتمال قدرت تشخیص صدا برای گوگل بسیار سخت می باشد. البته نه برای گوگل بلکه در مورد همه دستیار صوتی ها این مورد موجود می باشد.

ASSISTANT در تلویزیون های سامسونگ

ASSISTANT در تلویزیون سامسونگ متفاوت اند به گونه ای که حتی سیستم عامل آن نیز بسیار تفاوت دارد. سامسونگ در محصولات خود از سیستم تایزن و یا اسمارت هاب بهره برده که سیستمی بسیار گوناگون و عالی هستند. سامسونگ با اضافه کردن قابلیت دستیار صوتی ها به تلویزیون خود یعنی سری 2020 با دستیار مخصوصی به نام BIXBY بیکسبی وارد بازار فروش می شوند.

دستیار صوتی بیکسبی BIXBY محصولات سامسونگ

دستیار صوتی بیکسبی BIXBY شرکت سامسونگ یکی از معدود فناوری هایی است که ناب بوده و دستیاری عالی در خصوص تلویزیون های سامسونگ به شمار می رود. با عملکرد راحت، سریع و آسان به کاربران اجازه می دهد که هر چیزی را می خواهند با سریع ترین زمان برای آن ها فراهم کند تنها از راه صدا.
بله واقعیت دارد شما تنها میتوانید از طریق صدای خود هر حرفی را به بیکسبی بگویید تا برای شما انجام دهد. در تلویزیون های جدید QLED 2019 سامسونگ این قابلیت برای کاربران فراهم شد که بدون استفاده از کنترل تنها با گفتن ” HI BIXBY ” دستورات خود را به تلویزیون بدهید. البته در مدلهای ساخت 2020 با بروز رسانی های انجام شده در بیشتر مدلها نمود پیدا کرده است.

دستیار-صوتی-بیکسبی.jpg

دستیار صوتی در تلویزیون سونی

تا جایی که میدانید و برای همه خیلی واضح است محصولات سونی از سیستم عاملی به نام اندروید پشتیبانی کرده و کارایی بالا ، سرعت عالی را دارا می باشد. سونی تقریبا از سال 2015 تلویزیون های خود را به ویژگی دستیار صوتی هوشمند مجهز کرده، که این اسیستنت هم از اندروید پشتیبانی و به راحتی کارها را انجام می دهد.
به علاوه سونی، فیلیپس هم در محصولات تلویزیون خود از دستیار صوتی یا GOOGLE ASSISTANT بهره برده، این برند هم در تلویزیون های خود از سیستم اندروید استفاده و پشتیبانی می کند.
تمامی تلویزیون های دارای سیستم اندرویدی حال چه سونی یا فیلیپس از ویژگی با نام CHROME CAST بهره برده؛ که امکان آن را به کاربران میدهد که صدا و تصویر دستگاه های دیگر را بر روی تلویزیون اجرا کرده و از آن استفاده نمود.

دستیار-تلویزیون-سونی.jpg

تلویزیون های شارپ با دستیار صوتی

در کل تلویزیون های شارپ زیاد قابلیت فراوانی در خصوص هوشمند بودن ندارند و میتوان تنها آخرین مدل های آن را نام برد که پیشرفته بوده و به دستیار صوتی تلویزیون مجهز هستند ، اما امیدواریم که شارپ بیشتر برند های خود را هوشمند کرده و از کارایی بیشتری در محصولات خود استفاده کند.

مقایسه بین GOOGLE ASSISTANT و AMAZON ALEXA

در مقایسه میان GOOGLE ASSISTANT و AMAZON ALEXA میتوانیم به یک ویژگی هایی پی بریم هر دو موتور یا دستگاه هایی جستجوگر؛ که به عنوان دستیار کار کرده و عملکردی بسیار فراوان دارند تا جایی که به جز استفاده در تلویزیون ها میتوان به تنهایی هم از آن استفاده نمود.
اگر بخواهیم واقعیت را بگوییم الکسا یک موتور جستجو ناب و گوگل محبوب ترین بوده ، شاید به دلایلی محبوبیت گوگل در راحتی و کارایی سریع و آسان آن باشد .اما در قبال آن الکسا در سری از موارد عملکردی بهترو پشتیبانی قوی تری در دستگاه ها دارد.
کمپانی ها برای راضی نگه داشتن کاربران تلاش کرده اند هر دوی این ویژگی ها را در محصولات به کار ببرند. اما در واقع باز هم از لحاظ کارایی اولویت با الکسا خواهد بود.
در بسیاری از محصولات تنها گوگل اسیستنت وجود دارد یا تنها الکسا ؛ هرچند که در محصولات جدید کمپانی ها سعی کرده اند هر دو را به کار ببرند؛ که رضایت مشتریان را به همراه داشته باشد. دستگاه هایی که در کل از بیکسبی و الکسا پشتیبانی میکنند از گوگل بیشتر کارایی داشته و می توان از استفاده کردن از آن ها بهره برد. در قبال آن دستیار گوگل از محبوبیت بیشتری برخوردار است.

خلاصه مطالب دستیار صوتی تلویزیون

امروزه با وجود دستگاههای دستیار صوتی که مختص به تلویزیون ها ساخته شده اند، شما میتوانید کارایی فراوانی را با آن تجربه کنید. از جمله این که حتی در زمانی که از تلویزیون هم استفاده نمی کنید ، میتوانید با دستیار صوتی کار انجام دهید ، برای نمونه الکسا که یک دستیار ناب به شمار میرود چون رابط بین تلویزیون و تلفن های همراه به حساب آمده و تنها دستگاهی است که از برنامه SKYPE پشتیبانی کرده و از آن بهره ببرید.
دستیار صوتی تلویزیون ، کارایی فراوانی دارد. از جمله کارهای دستیار صوتی میتوان به این اشاره کرد که در برنامه ریزی برای کارها ، پیدا کردن محتواهای مورد علاقه تان، کنترل کردن محتواها، دسترسی به تنظیمات و اداره وسایل خانه خود است.
دستیار صوتی تلویزیون به دلیل محبوبیتی که در بین افراد پیدا کردند به مرور زمان به انواع زبان ها مجهز شده تا آن جایی که 11 زبان به منوی آن افزوده شد. در اصل با زبان انگلیسی قابل استفاده بود اما اکنون قابلیت استفاده با زبان های دیگر را هم دارد.
در این میان تنها برند های کمپانی هایی که از این ویژگی بهره مند هستند ال جی ، سامسونگ ، سونی و فیلیپس هستند که از سال 2019 به بعد در تلویزیون ها این ویژگی به وجود آمد. همچنین قیمت تلویزیون هایی که به دستیار صوتی مجهز میباشند کمی بالاست زیرا قابلیت و کارایی زیادی برای ما فراهم میکنند.